söndag 27 januari 2008

Sedan kom djuren ocksa

Jaha, da sitter man har igen och ska skriva nat pa bloggen. Har varit lite trott sen nyar, lite val lang baksmalla... kanske for att olen ar full av konstiga kemikalier har som inte ar tillatna hemma. Det ar defenitivt en sak vi saknar har, en god ale eller stout, eller kanske en helt vanlig lager.

Det har varit mycket jobb senaste tiden, och manga har akt hem och sadar. Man borjar bli lite trott pa 'hejdafester' och den typen av happening. Skont att det ar lugnt nu ratt lange. Snart har vi varit har i fem manader, tiden gar fort nu for tiden, alltsa nar man kommit in i livet har och allt flyter. Men det blir ju aldrig riktigt sa har, for kanslan ar anda lite tilfallig hela tiden, for har vill vi ju inte bo har sa lang tid mer an vi ska... Hemlangtan infinner sig ibland, sarskilt nar man inte riktigt har nat att gora sa klart och nar man tanker pa alla saker man inte har tillgang till har som man tycker om hemma och som har en sa stor del av ens vardag. MEn, det ar ju sa klart sa att man kommer att uppskatta allt nar man kommer hem. Det ska bli sa schysst att fa ga a ta en ol pa ett schysst stalle hemma och fa ta en promenad utan att ha den dar vaggen av fororeningar framfor sig hela tiden och att kunna ta en kaffe pa ett cafe pa soder. Om ungefar 3 veckor ska vi aka i vag och fornya vara visum, kanske gar resan till Nepal, men vi har inte bestamt oss riktigt annu. KAnske blir Thailand en allt for stor lockelse, drinkar pa straden vs. berg och kyla... Men fortfarande lockar Nepal, for det ska ju vara sa undebart vackert har man hort, och vi snackar ju trots allt Himalaya.

Jobbet gar val sa dar. Organisationen lider av problem kring ineffektiva strukturer och icke trovardigt beslutsfattande. Managment-gruppen verkar lida av extrem apati nar det kommer till skolan, det finns ingen person som ar kvalificerade att ta beslut i skolfragor som tar beslut om skolan. Bara nagra gubbar (2-3) som valdigt starkt verkar slass for sina positioner. Folk har tydligen sparkats for att de har utmanat och oppnat munnen mot beslut etc. Vissa har t.o.m sparkats for att de haft for nara kontakt med volontarerns, det pratas om dessa som spioner for support grupperna i europa. Sjalv har jag rakat i onad med bossen pa organisationen som ska ha en hand med i allt som beslutas. Vi har inte haft ett vettigt samtal sedan jag sa att de inte tar ansvar for barnen i skolan, utan later valdsamheter etc. passera utan att agera, vem vet vad som hander med banen som tas omhand av personal orgaisationen inte ens har intervjuat och gett en liten inrouduktion for. Jag har trampat pa hans auktoritet nagra ganger for mycket nu. Helst skulle han nog vilja att jag satt och laste nyheter pa internet eller nat hela dagarna och sket i jobbet. Men mer popular lar jag inte bli, sa det ar bara att ignorera. Tror inte jag vill att han ska vara referens for mig i framtiden...

Nu har vi haft Yoga i nagra veckor dar vi bor med en kille som rest runt i Indien i flera ar och lart sig yoga i olika tempel etc. Jag har blivit lite som besatt av det nu, for det ar sa skont for kroppen. Man stracker, sliter och far en otroligt skon kansla av valbehag efter. Defenitivt nat att borja med. Men det kostar sakert massa hemma, eftersom det ar sa spirituellt och sa dar... formodligen maste man gatt tre kurser i rokelser och ha skynken pa sig till vardags ocksa. Vi har fatt gora det gratis. Men den dar killen, som forovrigt kommer fran Kroatien, aker hem snart tyvarr. Men vi ska forsoka halla igang det efter han sticker hem. Kommer bara vara tre stycken da, men det behovs flera som motivation.

Ha det skoj!

Vad bra att ni tyckte om julklapparna. Hoppas att Jonathan och ELin far sina innan nasta jul i alla fall!

20 kommentarer:

johanna sa...

Uppdatering, trevligt!

Det finns ju yoga på Friskis & Svettis hemma, du kan också bli friskisfan!

Anonym sa...

Hej!

Kul att få läsa lite nyheter ifrån dig igen!
Elin och Jonathan fick sina julklappar igår, så du behöver inte vara orolig ;)

Jag och Peter var i Sälen i helgen. Massor av snö var det där och det var helt suveränt i backarna!
Peter åker till Trysil med jobbet på onsdag, så han har det rätt bra. Själv är jag just nu hemma med en febrig Teo. Började min nya kurs i förra veckan, engelska - den verkar jättebra!
Ha det så bra!
Kramar från oss alla

mamma sa...

Hej NIklas! jag har saknat din blogg och att få sitta och småfnittra åt det du skriver. Du får se det som en merit att råka i onåd då vet du att du att dina åsikter har haft verkan förhoppningsvis till det bättre i framtiden. Vi saknar er väldigt mycket och jag ser fram emot att få träffa er om några månader. Själv har jag börjat arbeta så mitt liv har återgått till det "normala" igen, om det nu nödvändigtvis ska vara normalt att gå upp när det är mörkt och komma hem när det är ännu mörkare. Öl kan vi nog ordna när vi kommer, vi får väl skippa kläder och sånt när vi packar. Ha det bra Mamma

Ett skafferi fyllt av roliga varelser och annat gott sa...

Ja just det, friskis har borjat med det. Da a jag friskisfan! Hort att priserna battrar pa sig, aven om dom redan ar bra.

Trysil later fantastiskt! Har kommer advundsjukan. Jag horde att klapparna antligen nadde alla, mycket bra. Om sanningen ska fram sa skickade vi dom till er eftersom vi tankte att om systern fick dom skulle Tilde och Teo fa dom lagom till julen 2012.

Klader kan ni kopa har, sa det behovs inte. Viktigt ar dock nagra Nils Oscar mm.

Anonym sa...

Jag misstänkte nästan att det var därför ni skickade till oss ;)
ha ha

mamma sa...

Ja självklart så fyller vi våra väskor med öl. Kläderna blir väl en bisak i sammanhanget. Träffade i kväll en förälder från Bagladesch? Hur sjutton stavar man? Han sa att vi måste åka till Nepal om vi var i Calkutta bara ca 15 mil dit. Kandet vara något?
Kram mamma

SOFIA sa...

Hm... vi kanske skulle andra planerna ater igen och fornya visumen i Nepal? Eller sa ar en strand och lite pina colada anda hogsta prioritet nu, jag tror nog det ;-)

Anonym sa...

Det pågår visst förtal utan min vetskap.... Är jag verkligen så hopplös? Funderar lite ur vilken aspekt... Vad ni tror är mest sanorlikt? Att jag skulle tappa bort lappen, glömma att hämta ut paketen eller helt enkelt inte lämna dem till Tilde och Teo? Ja, ja nu hämtade ju Johan dem på Månskensvägen så det är ju tur att vi har honom:)Barnen blev mycket glada och tackar så mycket.... Jag har gått på Yoga och kommer att börja igen, så jag håller med om att det är super kul! Jag hejar på dig i din kamp mot byrokratin och positionering....

Anonym sa...

Det är alltså hit man får ta sig.. prövade för 30 år sedna å maila, utan framgång.. följt med någorlunda dåligt i blogg, men ska bli bättre när jag byter jobb. Tycker det är rimligt att du heter Nimbot el dylikt. I övrigt är det fattigt med bilder på er och omgivning. Träffade på Markus för ett tag sen då jag jobbar i södertälje nu som flyktinghandläggare. Ditt nästa område att ruska om kan behövligt bli ebo-lagen. tack på förhand.
Hoppas ni båda har det super och kommer hem välbehållna utan alltför många arrester. Rimligt med öl då på söder. Chokran, mas salam.

mamma sa...

Ja må han leva! Ja må han leva!
Har den äran på din födelsedag den 14/2 ALLA HJÄRTANS DAG. Jag vet inte om du läser det här nu när ni förhoppningsvis sitter på en ö någonstans i Thailand och dricker paraplydrinkar kamske slinker det ner en liten Singha också. Hur som helst så hoppas vi att ni har det bra är friska och njuter på er semester. Vi är inte avundsjuka för idag hade vi sol i flera timmar till skillnad från de tidigare veckorna då det bara har regnat och blåst. Som sagt ha en underbar födelsedag mamma och pappa.

Ett skafferi fyllt av roliga varelser och annat gott sa...

Det ar har man hittar mig ja! MEn pa mailen ocksa, ditt mail maste ha forsvunnit, jag ar ganska bra pa att svara om jag far saga det sjalv, for att iunte skryta for mmycket alltsa. Ehh. MEn ratt bra. Bast tror jag faktiskt av alla. Ja just det. Sa var det. Marcus har skvallrat, han skrev det i nat mail faktiskt! Hur ar jobbet da? Later spannande. Ar det? Ebo-lagen, ja varfor inte, den, Lagen om Eskilstunas Betningsmarkers Originalitet. jGA ska fan ta mig an den nar jag kommer hem.

Tack tack mamma, ska aka buss tio timmar pa min fodelsedag... inegn champagne och rakcocktail direkt.

Hej!

Anonym sa...

Ja må han leva.. på enbart geléhjärtan i all evighet. amen. Ja det "måste ha kommit bort" mailet. Må allah knipa ditt svarsfinger..
Ja, jobbet e skoj, men det e lite väl ofta på nyheterna, den här regeringen har ju förkärlek å messa runt me flyktingpolitiken så våra riktlinjer ändras från förmiddagskaffet till lunch. Man e ju flexible myndighetsutövare som bara tycker det är treeeeevligt med variation.well, när e er resa slut egentligen? när e hemdatum?

Anonym sa...

vafan e ja anonym för? teknik är av satan

johanna sa...

Grattis på födelsedagen! Hoppas det blir lite trevligt firande efter den långa bussresan! (Vart ska ni? Koh Pan Ngang?)

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen, farbror Niklas! Hoppas du och Sofia har det bra. Vi ska äta godishjärtan idag (fast det inte är lördag) och fira dig och alla hjärtans dag!

Vi saknar dig för du är så busig!!

Kramar

mamma sa...

var är ni? Jag är nyfiken och vill veta var min yngste son fiar sin födelsedag. Dessutom vill vi veta hur ni har det. All världens kramar till dig och Sofia. PS du äter väl inte räkcoctail.

Anonym sa...

Hej!

Hoppas att du tillbringade din fördelsedag i en hängmatta på en vitkornig sandstrand med Sofia och en flaska champange.... Skönt att slippa gele hjärtan i år misstänker jag:)

Kramar från Christin

Magnus sa...

Hej och GRATTIS!

Sådär lite försenat, men som försvar, så var det på tapeten att vi skulle höra av oss i fredags och då var det ju bara en dags försening!!

Anna och Magnus var då och hälsade på i fru Bakirs nya (tillfälliga) lya vid S:t Eriksplan. Hon proppade oss med härliga tillredningar och så klart sött Riesling-vin. Vi pratade så klart om dig. Du e saknad här hemma ska du veta!

Hoppas att semester är fin och hite-tech!

Hälsningar,
Fadde, Magnus och Anna.

Anonym sa...

hojhooj, ska på order hälsa dig från eva mentez som gick i er klass, hon e ny på mitt jobb!Lustigt.. hon sa at thon gick peo på södertörn, å ja sa att ja känner en som gick d.. jaja,snart byter jag jobb förresten, först paris, adjö.

Ett skafferi fyllt av roliga varelser och annat gott sa...

Nu ar vi pa Koh Panghan, denna glana o som star som vard for full moon partyt, det beromda. Men vi kanske drar innan det ar. Folk dricker sprit ur hinkar har... Det finns tyligen lugnare strander har. Det ar underbart med en paus fran Calcutta!

Det ar sa jakla dyrt har med internet sa det blir ingen blogguppdatering nu.

Ja men Eva, henne kommer jag ihag, halsa tillbaka! Vad for nytt jobb?

Ha det sa bra alla, och tack for alla grattis. Jag saknar fru Bakirs hemmagjorda kringlor!